Scholen in verandering

16-01-2007

Op allerlei manieren probeert het voortgezet onderwijs in te spelen op maatschappelijke veranderingen. Hiervan geef ik twee voorbeelden.

SCHOLEN DOEN PROEF MET GESPREIDE EXAMENS
Leerlingen van veertien scholen in het voortgezet onderwijs kunnen vanaf 2007 tussentijds examen doen. Het is dan mogelijk om in januari of augustus een vak af te sluiten of herexamen te doen. Het gaat om een proef.
Dat schrijft minister Van der Hoeven (OCW) aan de Tweede Kamer.
Door de flexibele examens kunnen leerlingen een vak afsluiten als zij eraan toe zijn. Ook hoeven leerlingen die voor hun examen zakken, niet een heel jaar te wachten om vakken over te doen. Verder kan de school het personeel flexibeler inzetten. Ook kan de school modules aanbieden uit het vervolgonderwijs.
De veertien scholen die met de proef meedoen, kunnen examens afnemen in januari en augustus. Het reguliere examen blijft in mei. De examens in januari en augustus worden afgenomen door de staatsexamencommissie, waardoor de docenten en scholen worden ontlast.
De proef moet duidelijk maken of flexibele examens echt voordelig zijn voor de leerlingen en of het voor een school en de overheid haalbaar is. Ook moet een leerling die tussentijds uitstroomt, aansluiting kunnen vinden bij de vervolgopleiding.
De proef met flexibele examens loopt van januari 2007 tot en met schooljaar 2009-2010.
Verticale deelscholen
Gebrek aan motivatie, gedragsproblemen, verveling, lesuitval en een slechte werksfeer. Dit zijn problemen waar veel scholen voor voortgezet onderwijs mee te kampen hebben. De verticale deelschool kan het antwoord op die problemen zijn. Bij de verticale deelschool staat de leerling centraal.

Een belangrijk principe van de deelschool is kleinscholigheid en continuïteit. De verticale deelschool is een kleinere groep leerlingen met een eigen docententeam binnen de ‘grote’ school. Dit team begeleidt deze groep leerlingen door alle leerjaren. Zo wordt de doorgaande leerlijn gewaarborgd. Bovendien biedt het de leerlingen een veiliger en vertrouwder leeromgeving.

De bedoeling van een verticale school is, dat de motivatie bij leerlingen toeneemt en gedragsproblemen minder worden. Een ander voordeel van verticale deelscholen is dat het mogelijk wordt om voor meer doelgroepen meer onderwijstypen in een school aan te bieden.
In het project Verticale Deelscholen werkt CPS samen met scholen die hun organisatie op de leerlingen willen richten. Deze scholen inspireren elkaar en leren van elkaar. Het gaat hierbij om zowel vmbo- als havo- en vwo-scholen.

Jouw reactie

.: Twitter :.

.: Actueel :.

Momenteel zijn er nog geen items voor 2007
lees meer...

.: Weblog :.

.: Agenda :.

januari 2019
«    »
ma di wo do vr za zo
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

.: Navigatie :.

Contact formulier
Gastenboek
Sitemap
Printvriendelijk
Inloggen

.: Diverse :.

Columns

.: Jouw mening :.

Gymnastiekles terug op basisscholen
Jouw mening a.u.b.
  Ja
  Nee
 
Totaal aantal stemmen : 33