Den Haag vervreemdt zich van het onderwijsveld

12-03-2013

Gaan we binnenkort in Nederland ook Amerikaanse toestanden meemaken? Wellicht wel. In een groeiend aantal landen wil men leerkrachten afrekenen op de prestaties van hun leerlingen. Deze prestaties worden bij voorkeur gemeten door regelmatig afgenomen centrale toetsen. ëOnder leerkrachten in de VS en het Verenigd Koninkrijk groeit dit al tot ergernis. In sommige landen weigeren leerkrachten om dergelijke van overheidswege opgelegde standaardtests af te nemen. In Zuid-Korea leidde het in 2012 zelfs tot hongerstakingen. Een jonge leraar aan een school in een achterstandswijk van Los Angeles werd op grond van openbaar gemaakte testresultaten uitgeroepen tot slechtste leraar. Hoewel door ouders, kinderen en collega's hem op handen gedragen, kon hij de openbare vernedering niet verdragen en pleegde zelfmoord.

Leerkrachten vinden dat deze 'tests' niet leiden tot kwaliteitsverbetering, maar juist tot onderwijsverschraling. Vaak voelen zij zich gedwongen hun lessen erop af te stemmen. Er wordt zelfs geoefend met toetsen van voorgaande jaren. De school kan ook afgerekend worden door de inspectie en uitgeroepen worden tot 'zwakke' school. Gevolg: de autonomie van de leraar wordt beperkt en het leraarsvak uitgehold. Wanneer testresultaten bovendien een belangrijke rol gaan spelen bij de beoordeling van de prestaties van leerkrachten, of zelfs bij de vaststelling van hun salaris, dan zijn de rapen gaar.

Het beoordelen van prestaties in het onderwijs is onderwerp van discussie tussen onderwijsminister en vakbonden. Er bestaan grote meningsverschillen over wat kwaliteitsonderwijs precies is, welke maatstaven worden gehanteerd en wie daar over beslist. Duidelijk is wel dat als leerkrachten geen vertrouwen hebben in de wijze waarop hun prestaties worden gemeten, dit een averechts effect heeft op hun motivatie en effectiviteit, en dus op de kwaliteit van lesgeven en leren. 

Onderwijsvakbonden vinden dat de beoordeling en evaluatie van leerkrachten zo veel mogelijk aan de beroepsgroep zelf moet worden overgelaten. Leerkrachten zijn verantwoording verschuldigd aan de samenleving en mogen hun ogen niet sluiten voor slecht presterende collega's. 

Discussies over prestatiebeoordeling en de prestatiebeloning zijn van grote betekenis voor de toekomst van het vak van leerkracht. Er bestaat wereldwijd consensus over de cruciale rol van leerkrachten in de sturing en begeleiding van leerprocessen en over het belang van hun bijdrage aan onderwijsvernieuwingen. Dit zal nog meer tot uiting komen bij de invoering van Passend Onderwijs in 2014.

Onderzoeken wijzen uit dat naast vakkennis en pedagogische en didactische vaardigheden het vooral ook de ervaring van leerkrachten is die hun vakmanschap bepaalt. Het maakt het beroep, ondanks de matige honorering, nog steeds zeer de moeite waard. Den Haag moet toch weten dat het onderwijs in Nederland in het buitenland in hoog aanzien staat.

 

Jouw reactie

.: Twitter :.

.: Actueel :.

Momenteel zijn er nog geen items voor 2007
lees meer...

.: Weblog :.

.: Agenda :.

december 2018
«    »
ma di wo do vr za zo
  1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

.: Navigatie :.

Contact formulier
Gastenboek
Sitemap
Printvriendelijk
Inloggen

.: Diverse :.

Columns

.: Jouw mening :.

Gymnastiekles terug op basisscholen
Jouw mening a.u.b.
  Ja
  Nee
 
Totaal aantal stemmen : 33